Nieuws

Zet een winnende digitale strategie neer

08/09/2022

Op het VIP-congres Be the Change presenteerde DIAS Software een interessante sessie over Innovatie, IT en Digitale Strategie. Soelimen Lafkiri, Commercieel Directeur van DIAS Software.

Welke kennis omtrent softwareontwikkeling is er nodig om weloverwogen keuzes te kunnen maken? Waar moet je op letten?

“In onze markt wordt een onderneming nog te vaak gedicteerd en beperkt door IT. Het inrichten van een optimaal IT-landschap is een complexe aangelegenheid. Veel kantoren halen niet het maximale uit hun IT en zitten vast aan in het verleden gemaakte keuzes of hebben geen inzicht in wat alle mogelijkheden precies zijn.”
Soelimen Lafkiri - Commercieel Directeur DIAS Software

Vertalen van missie, visie, strategie naar IT

Klaas-Jan Molendijk van BCE Consulting adviseert vele organisaties in verschillende branches over dit onderwerp en die lichtte dit voor ons in deze sessie toe: Iedere organisatie heeft grote IT-vragen. Hoe vertalen we onze missie, visie en strategie naar IT? Welk pakket past bij ons? Hoe haal ik meer uit mijn data? Hoe vervang ik mijn legacy-systeem? Wat is de beste technologische richting?

Keuzes in je digitale strategie
Hiervoor is het definiëren van een digitale strategie het beste vertrekpunt. Dit omschrijft de belangrijkste IT-keuzes die een bedrijf maakt om te winnen binnen hun bedrijfscontext. En daar wringt de schoen vaak. Veel organisaties zien op tegen de enorme hoeveelheid keuzes, die de digitale wereld hen biedt of ze maken überhaupt geen bewuste keuzes. Kies je bijvoorbeeld voor het zelf doen of uitbesteden? Proces A of B? Standaard of maatwerk? Centraal of decentraal? Robots of mensen? Technologie X of Y? Leverancier A of B?

Als er wel keuzes gemaakt worden, is dat vaak niet het gevolg van rationeel en feitelijk kiezen, maar eerder van sociale bewijskracht (“iedereen in de markt gebruikt het, dus het moet wel goed zijn”) of autoriteit (“Henk zal het wel weten, want hij zit al 35 jaar in IT”). Of juist wel op basis van documenten, scores en processen, maar is dat dan de top van de ijsberg en spelen onder water nog beïnvloeding, emotie, voorkeuren en bijvoorbeeld ‘chemistry’ een rol.

Doelstellingen als fundering
Maar hoe doe je het dan wel? De doelstellingen van het bedrijf zijn de fundering van een sterke, enthousiasmerende digitale strategie. De belangrijkste stap hierin is om je businessdoelstellingen en je IT te alignen. Vaak ontbreken er strategische doelen of zijn dit vage oneliners. En denkt men onterecht dat iets geen IT-vraag is of zien geen synergie in samenwerking of ontbreekt het brede technologische perspectief. Door dit beter op elkaar af te stemmen is er veel winst te behalen.

Te veel trajecten starten met het onderzoeken van de technologische mogelijkheden. Wij adviseren om juist te starten met een strategische doelstelling en daar kritische succesfactoren aan te hangen. Vervolgens kan IT kijken hoe zij hier een goede bijdrage aan kunnen leveren. Al heeft IT ook een grote waarde in het leveren van een technology push, waarbij de wens van de organisatie pas ontstaat nadat de technologische mogelijkheden bekend zijn.

Wil je hier een over van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

“De doelstellingen van je bedrijf zijn de fundering van een sterke, enthousiasmerende digitale strategie.”
Klaas-Jan Molendijk, Partner BCE

Lees ook