Blog door Michel Jongboer, Strategie & Innovatie bij DIAS Software
Laat ik mijzelf eerst kort voorstellen: mijn naam is Michel Jongboer en sinds kort versterk ik het team van DIAS Software op het gebied van strategie en innovatie. Voorheen richtte ik mij op deze onderwerpen voor accountancy-software binnen Exact en Unit4. Tijdens mijn eerste weken heb ik diverse ervaringen opgedaan en inzichten vergaard. In deze blog deel ik mijn belangrijkste inzichten over waarom kantoren in onze markt willen innoveren.

Tijdens die eerste weken is het enorm leuk en tegelijk om uitdagend om goed ‘up to speed’ te raken. Dus daar begin je dan, van de een op de andere dag, werkend, in een nieuwe super interessante branche, de verzekeringsbranche. Waar start je met leren? Hoe vorm je een goed beeld van de thema’s en uitdagingen? Hoe ontwikkel je de juiste uitgangspunten om klanten mee te ondersteunen, waarmee deze hun eigen klanten nog beter kunnen ondersteunen, hoe maak je samenwerkingen toekomstbestendiger?

Focus op klantbediening en optimalisatie
Voor mij was dat door direct zoveel mogelijk (potentiële) klanten bezoeken, klanten van klanten te bezoeken en interviewen, met stakeholders te sparren en zoveel mogelijk kennisbronnen te raadplegen. Mijn eerste ervaringen? Er is heel veel dynamiek, ambitie, en er zit bovendien heel veel muziek in de branche. Gesprekken met diverse kantoren geven een heel duidelijk beeld: naast al die ambitie en dynamiek is er vooral veel drive om klanten maximaal te bedienen, bij voorkeur met een innovatief klantbedieningsmodel. Daarnaast is er een sterke focus op het optimaliseren van bestaande processen.
Klantbinding bepalend voor succes
Dit is een parallel die ik heel nadrukkelijk kan trekken met de accountancy-branche Hier heb ik ook veel mogen leren over de verschillende kantoren die innovatie op het klantbedieningsconcept hoog in het vaandel hebben staan en tegelijk veel aandacht hebben voor procesoptimalisatie. En waarbij dit alles ook gecombineerd wordt met veranderende wet- en regelgeving. In het algemeen is communicatie en klantbinding bepalend voor het succes en toekomstbestendigheid van jouw onderneming. Ik heb gezien dat veel assurantiekantoren dan ook het vizier op efficiëntie, het verbreden van diensten, productaanbod, vernieuwen van bedieningsconcepten en veilig online communiceren en gegevens uitwisselen hebben gezet.
Drijfveren om te innoveren
Tijdens alle gesprekken realiseerde ik mij dat de drijfveren om te innoveren in veel gevallen veel overeenkomsten vertoonden:
In de eerste plaats heb ik gezien dat de schaarste op de arbeidsmarkt ook in deze branche een leidend thema is. Sommige kantoren vertellen over medewerkers die met pensioen gaan en geen opvolgers voor deze collega’s kunnen aantrekken. Of, wanneer een kantoor groeit is het moeilijk om het bestaande team uit te breiden. Innoveren kan dus een verandering te weeg brengen in de arbeidsproductiviteit van jouw kantoor.

Geen Excel meer
Veel kantoren zijn ook bezig met het verstevigen van hun concurrentiepositie door het laten groeien van de bestaande portefeuille, het bedenken en leveren van nieuwe producten of diensten, het aanboren van nieuwe klantsegmenten of juist het stap voor stap verbeteren van de huidige bedrijfsprocessen.
Als derde heb ik gezien dat kantoren bezig zijn met hen onderscheidend vermogen, nieuwe innovatieve manieren van communiceren, nieuwe manieren van klanten bedienen waarbij er ook helder aangetoond wordt wat de toegevoegde waarde is voor de klant.
De reden voor het nastreven van innovatie ligt dan ook in het feit dat veel kantoren hun bestaansrecht ook in de toekomst willen borgen. Ruwweg zijn er dan ook 2 focuspunten waar innovatie een rol in kan spelen, procesinnovatie en innovatie om de business te verstevigen.
In de volgende blog laat ik zien hoe je kan innovatie kan inzetten voor jouw kantoor.