Besems Verzekeringen & Hypotheken
Cijfers analyseren kan perfect met DIAS
John Barkmeijer – Besems Verzekeringen & Hypotheken

Sinds het begin gebruiker van DIAS Assurantie en DIAS Hypotheken

John Barkmeijer had een achtergrond in de elektrotechniek toen Bert Besems hem in 1994 vroeg om bij zijn advieskantoor te komen werken. “Ik heb twee jaar in loondienst voor Bert gewerkt en heb mij daarna ingekocht. Ik was zeg maar het eerste ‘knechtje’”, lacht John. Van 1997 tot en met 2007 runnen ze samen het kantoor, waarna John het in 2007 volledig overneemt. “Door mijn achtergrond heb ik een andere kijk op de verzekeringsbranche en kijk ik probleemoplossend naar de inzet van ICT en dus ook naar DIAS Hypotheken.”

Besems Verzekeringen & Hypotheken is een regionaal kantoor in de Alblasserwaard en al sinds het begin gebruiker van de voorlopers van DIAS Assurantie en DIAS Hypotheken. “Wij zijn een allround kantoor met lokaal echt een claim op de markt”, zegt John. “Niemand in Alblasserdam moet om Besems heen kunnen.” Bij het kantoor werken 11 mensen, waarvan 4 zich met de hypotheken bezighouden. Het kantoor bestaat sinds 1989.

DIAS Hypotheken gebruiken we intensief voor hypotheekadvies

Het kantoor gebruikt DIAS Hypotheken voor de dagelijkse adviespraktijk op gebied van hypotheken. “We gebruiken het intensief voor hypotheekadvies. In 2013 lieten we een eigen tool bouwen om de aanlevering van alle benodigde documenten te stroomlijnen. Dat gebruiken we nog steeds en heet ‘Mijn hypotheekaanvraag’. Straks wordt zo’n workflow voorzien in DIAS EEN, de geïntegreerde omgeving van DIAS. Het pakket doet wat het moet doen. Gewoon goede berekeningen, rapportages et cetera.”

Workflows zijn belangrijk

Zijn achtergrond in de elektrotechniek zorgt ervoor dat John ook doorziet hoe geautomatiseerde workflows het werk niet alleen vergemakkelijken, maar ook zorgen voor minder fouten. “Die workflows zijn inderdaad voor ons heel handig. Ik heb met DIAS gesproken over onze workflows en ik hoop dat de andere stakeholders ook hun werkwijze inbrengen, zodat we straks met DIAS EEN iets moois hebben. Er werken slimme mensen bij DIAS en het zou mooi zijn als ze onze gedachten omzetten naar software.”

Cijfers analyseren kan perfect met DIAS Hypotheken

“Onze klanten verwachten van ons een goed hypotheekadvies. De klant wil weten of hij geld mag lenen voor zijn huis, wat hij moet gaan betalen en wat hij netto overhoudt aan besteedbaar inkomen. Dan kun je nog zo’n prachtig adviesrapport samenstellen, maar dat is de enige paragraaf die er echt toe doet voor de klant.” John is enthousiast over DIAS Hypotheken. “Wij moeten de cijfers analyseren en dat is iets wat perfect kan in DIAS. De analyse software helpt ons bijvoorbeeld heel goed bij het oversluiten van hypotheken.”

Adviseur blijft bestaansrecht houden

John verwacht dat er altijd markt zal zijn voor zijn kantoor. “Mensen blijven dingen doen rondom hun huis. Wij werken lokaal en zijn daar sterk. Daardoor denk ik dat we altijd bestaansrecht hebben. Ik voorzie wel dat de rol, die mijn twee hypotheekondersteuners nu hebben, zal veranderen. Die groeien naar een meer commerciële rol toe. We gaan naar een setting toe dat de klant een QR-code scant, ondertussen hier op de bank een kop koffie drinkt en dat de offerte een paar tellen later bekeken kan worden. Het gaat minder snel dan ik verwacht had, maar dit gaat wel gebeuren. Advies zal altijd blijven. De klant vindt het gewoon prettig om met een adviseur te praten.”

"Cijfers analyseren kan perfect met DIAS Hypotheken"
John Barkmeijer

DIAS heeft sprongen gemaakt

“Ik heb wel eens onderzoek naar andere pakketten gedaan, maar kwam tot de conclusie dat ik al een goed pakket heb. Bij de vorige eigenaren ging het wel eens stroperig en langzaam, maar ik heb nu een warm gevoel bij DIAS. Het bedrijf maakt grote sprongen en maakt geld vrij voor nieuwe ontwikkelingen. Ze luisteren naar ons als gebruikers en doen daadwerkelijk wat met onze opmerkingen. Dat is echt heel fijn.”